Fellows


Katharina Steidl
ifk Research Fellow


Duration of fellowship
01. March 2019 bis 30. June 2019

Schaubilder: Operative Images and Visual Communication



PROJECT DESCRIPTION

The topic of this research project is the pictorial representation of knowledge and its impact in the time period between 1920 and 1950. Previously overlooked cases from the United States in the areas of image pedagogy, technical drawing, and information design form the core of the study, which employs methods from cultural, visual, and museum studies. My objective is to develop a comprehensive cultural history of the Schaubild, thus encompassing image media that offered visual guidance or visualization in the form of diagrams or graphics on display boards. The aforementioned case studies will be analyzed in depth and will be interwoven with the rationalization principles of scientific management. The central thesis is that working methods, such as the flow chart, which were developed in the field of management studies, were adopted in other disciplines, including graphic design, where operational thinking methods resulted in the idea of visual efficiency. This concept involves organizing the picture plane according to standardized design principles. When viewed from a praxeological perspective, it is thus a question of more closely defining the specific ways in which pictures have been used in place of text to explain facts.



CV

Katharina Steidl studied art history at the Universities of Vienna, Saragossa, and Berlin. In 2015 she completed her dissertation on the media history of the photogram in the nineteenth century at the Academy of Fine Arts in Vienna, for which she received the DGPh History of Photography Research Award. That book project investigates the “blind spots” of photograpic historiography in order to foreground the role of women in the development of the photogram and to question familiar origin narratives. She conducted research at the Center for the Theory and History of the Image – eikones (Basel), at the Center for Literary and Cultural Research (Berlin), and at the Max Planck Institute for Art History (Florence). Since 2017 she has been a postdoctoral fellow of the Austrian Academy of Sciences. Her work focuses on the history and theory of photography, gender studies, history of science, and material studies.



Publications

Am Rande der Fotografie. Eine Medialitätsgeschichte des Fotogramms im 19. Jahrhundert, Berlin 2018; „Impressed by nature’s hand. Zur Funktion der Taktilität im Fotogramm“, in: Uwe Fleckner, Iris Wenderholm, Hendrik Ziegler (Hg.), Das magische Bild. Techniken der Verzauberung vom Mittelalter bis zur Gegenwart (= Mnemosyne. Schriften des Internationalen Warburg-Kollegs), Berlin 2017, S. 183–201; „Le langage du mur. Brassaïs Graffitifotografien zwischen Surrealismus und Ethnographie“, in: Wiener Jahrbuch für Kunstgeschichte, 57/2008, S. 207–237.

Katharina Steidl: Am Rande der Fotografie

Weshalb gibt es eine Geschichte der Fotografie, jedoch keine des Fotogramms? Ausgehend von einer Analyse der Fotografie-Historiografie, die Fotogrammarbeiten in eine "Vorgeschichte" verlagert, widmet sich die Publikation insbesondere dem Ausschluss von Frauen als Produzentinnen kameraloser Fotografien: technizistisch wie kunsthistorisch geprägte Fotografie-Geschichten rückten "männlich" kodierte "Meisterwerke" in den Vordergrund.

Katharina Steidl ist im Sommersemester 2019 IFK_Research Fellow.

De Gruyter, 2018

>

"Fotogeschichte" Heft 152: Rezension: Kathrin Schönegg: Katharina Steidl: Am Rande der Fotografie. Eine Medialitätsgeschichte des Fotogramms im 19. Jahrhunder

In der Zeitschrift "Fotogeschichte", Heft 152, Jg. 39, Sommer 2019 erscheint eine Rezension zur neuesten Publikation von Katharina Steidl, IFK_Research Fellow im Sommersemester 2019: Kathrin Schönegg: Katharina Steidl: Am Rande der Fotografie. Eine Medialitätsgeschichte des Fotogramms im 19. Jahrhundert, Berlin: De Gruyter, 2018

>
03 April 2019
18:15
  • Lecture
IFK
Katharina Steidl

VISUELLE EFFIZIENZ ODER DIE KUNST DER ANSCHAULICHKEIT

Ein visuelles Denken und Arbeiten am Bild beschäftigte Anfang des 20. Jahrhunderts nicht nur den österreichischen Nationalökonomen Otto Neurath, sondern auch TheoretikerInnen und PraktikerInnen in den USA. Vor allem während des Visual Education Movement wurde die allgemeine Frage der visuellen Vermittlung von Wissen und dessen Aufbereitung virulent.

 

>